Aby záda nebolela aneb Typy nejen pro sportovce

Záda jsou nezbytnou součástí našeho těla. Bez páteře bychom nemohli provádět ani vertikální, ani horizontální pohyby. Mnohdy nám jejich svaly a kosti způsobují i další nepříjemné symptomy, jako jsou například bolesti hlavy, břicha, či brnění končetin. Několikanásobně víc jsou nebezpečí vystavováni sportovci. Jak zatočit s bolestí zad ještě dřív než nastane?
 syndrom vyhoření

1)      Sportujte správným způsobem!

Obzvlášť u profesionálních sportovců dochází k jednostrannému přetěžování těla. Jeho dopady zmírníte protahovacími cviky před a uvolňovacími po tréninku. Pohyby prováděné nesprávným způsobem nám mohou způsobit ještě větší problémy, než kvůli kterým jsme se vůbec začali hýbat. Pokud tedy nevíte, co Vašemu tělu prospívá a co škodí, navštivte odborníka z řad ortopedie. Některé poruchy pohybového aparátu jsou také způsobeny nervovou soustavou, proto Vám může pomoci i neurolog. Odborník by Vám měl dát doporučení do rehabilitačního střediska, kde Vám ukážou vhodné cviky dle Vašeho onemocnění.
NEZAPOMÍNEJTE NA DRŽENÍ TĚLA A POLOHU VE SPÁNKU!
 klídek při masáži

2)      Upravte si jídelníček!

Sportovci se s otázkou nadváhy zabývat nemusí. Jejich strava by ovšem měla obsahovat zvýšené množství látek na podporu fungování kostí a svalů, konkrétně vápník, fosfor, hořčík, draslík, železo, zinek a vitamíny ze skupiny B. Pokud se nehýbete častěji než jednou měsíčně a trpíte nadváhou, je možné, že jsou Vaše problémy způsobené právě přetěžováním kostry. Uvědomte si, že musíte unést celé Vaše tělo! Když tedy váha přiměřeně neodpovídá výšce postavy, musí se to někde zaručeně projevit. S určení správné hmotnosti Vám pomůže takzvaný Body Mass Index, zkráceně BMI.
BMI = HMOTNOST (kg) / (VÝŠKA (m))2
 

3)      Propadněte kouzlu masáží!

Před zátěží, po zátěži. Dokonce i většina těch nejvýkonnějších sportovců se nechává pro lepší výkon nebo při bolestech masírovat! Jedná se totiž o jednu z nejúčinnějších metod, jak uvolnit tělo. Při masáži dochází ke zlepšení krevního oběhu a tkáň se tím pádem lépe prokrvuje. Pokud Vám tento způsob nepřijde příliš důvěryhodný, zkuste účinky vylepšit různými mastmi. Můžete si vybrat z celé řady chladivých a hřejivých krémů. Velmi účinně působí gely s obsahem kaštanu koňského, konopí, medvědího česneku, arniky nebo tea tree.
 

4)      Oblečte se!

Při sportu se člověk rychle propotí a prochladnutí je na světě. Může se však projevit nejen bolestí krku a hlavy, ale také zad. Volte proto vždy kvalitní oblečení, nejlépe z termomateriálu. Nejvíc v ohrožení je bederní páteř, která trpí při nošení krátkých triček. Pokud chcete Vaším zádům dopřát ještě větší luxus, využijte hřejivé zábaly, láhve nebo dečky. V žádném případě však nezkoušejte horkou koupel. Nezapomínejte ani na obuv! Správnou podrážkou docílíte zmírnění nárazů na páteř, které hrozí hlavně při běhu. Správnými botami udržíte Vaše chodidla v teple a zároveň bude Váš pohybový aparát chráněn při každém kroku.
 
Záda jsou naší důležitou součástí. Ať už jste sportovci nebo „gaučáci“, oplaťte jim léta dřiny a starejte se o ně co nejlépe!